“Sinds 2005 jouw online juridische hulp”

Het 10-minutengesprek na de scheiding

08 mrt, 2022 | Algemeen, Kinderen
9,6
Klanten vertellen

992 beoordelingen

Het is de tijd van het jaar, de 10-minuten gesprekken op school. Je gaat naar de leerkracht van je kind, om de ontwikkeling en het welzijn van je kind te bespreken. Voor de meeste ouders houdt dit in dat je snel een gesprekje hebt met de leerkracht, want vaak ben je eigenlijk al wel op de hoogte van het reilen en zeilen van je kind. Voor gescheiden ouders is dit niet vanzelfsprekend. Hoe ga je om met het 10-minutengesprek na de scheiding?

Apart van elkaar

Is jullie scheiding niet al te prettig verlopen en is het contact moeilijk, dan is het tegenkomen van jouw ex wel het laatste waar je op zit te wachten. Je voelt er weinig voor om hem/haar op school bij het 10-minutengesprek tegen het lijf te lopen. In dit soort situaties is het misschien slim om apart van elkaar met de leerkracht af te spreken. Dit kan voor de leerkracht ook een stuk prettiger zijn. Zo weet je in ieder geval zeker dat er tijdens het 10-minutengesprek geen verwijten over tafel vliegen en er geen discussies ontstaan. Dit kan voor de leerkracht behoorlijk ongemakkelijk zijn. Daarnaast streef je hiermee ook het doel voorbij, want het zou over jullie kind moeten gaan en niet over jullie.

Toch samen om tafel

Toch zien scholen eigenlijk liever dat jullie wel allebei samen aanschuiven bij het 10-minutengesprek. Want wat is nou het doel van een 10-minuten gesprek? Juist, het welzijn van jullie kind! Geen oud-zeer omhoog halen, maar focus op je kind. Een scheiding doet wat met een kind. Daarnaast hanteer jij thuis misschien andere regels dan de ex wat ook op school merkbaar kan zijn. Wat kan de school doen om jullie kind hierin te ondersteunen. Hier kunnen jullie het samen over hebben. Probeer dus de emoties en jullie frustraties naar elkaar even opzij te zetten en heb het samen over de toekomst van jullie kind. Onthoud hierbij dat jullie ongetwijfeld allebei het beste willen voor jullie kind. Dat maakt het misschien iets makkelijker.

Wie mogen er bij het 10-minutengesprek aanwezig zijn?

Wettelijk gezien mag een school alleen informatie verstrekken over een kind aan ouders die het gezag hebben, of aan derden met toestemming van beide ouders. Soms komt een nieuwe partner van een van de ouders ook mee, maar mag dat eigenlijk? Want wanneer is het nog alleen zaak van de ouders en wanneer is het wenselijk om dit breder te trekken?

Hierbij is het vooral belangrijk om het belang van het kind voorop te stellen. Speelt jouw nieuwe partner een belangrijke rol in het leven van het kind, dan is het eigenlijk wel logisch dat hij/zij ook bij het 10-minutengesprek aanwezig is. Het is uiteraard wel de bedoeling om de gesprekken ontspannen en gemoedelijk te laten verlopen. Woont je nieuwe partner nog niet bij je in, dan is het nog niet verstandig om deze mee te nemen naar het gesprek. Maar een nieuwe partner die bij je inwoont, heeft dagelijks invloed op het leven van je kind en weet hoe het kind in elkaar zit. In dat geval is het logisch hem/haar hierbij te betrekken.

Wat vindt school wenselijk?

Scholen zullen altijd handelen vanuit het belang van het kind. Daarom komt het niet zo heel vaak voor dat de 10-minutengesprekken apart van elkaar gehouden worden. Dit gebeurt eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen bij gesprekken waarbij de spanningen te hoog oplopen en de leerkracht het niet eens meer voor elkaar krijgt om het over het kind te hebben. In de praktijk is dit niet handig, want in aparte gesprekken kunnen zaken verschillend worden opgevat of uitgelegd, waardoor je hier weer discussie over krijgt. Om dit te voorkomen is het uitgangspunt van de meeste scholen één 10-minutengesprek voor beide ouders. Dit heeft voor de leerkracht ook qua tijd voordeel. Want bedenk je wel, als een klas 24 leerlingen heeft waarvan 1/3 deel gescheiden ouders heeft, en er aparte gesprekken gepland worden, dit je wel 6 uur aan gesprekken kan schelen.

En voor jullie als ouders?

Het zijn 10 minuten. 10 minuten in het leven, voor het leven van je kind! Wees trots, wees gefocust en wees blij hoe je kind zich door deze leerzame tijd heen trekt. 10 minuten om te bepalen hoe je kind het beste geholpen kan worden. Die 10 minuten in het belang van je kind, zijn belangrijker dan jouw frustraties over bijvoorbeeld je ex. Zet dit opzij en hou je bezig met wat echt belangrijk is!